<$BlogRSDUrl$>

6.5.07

Οι πρώτοι παλαιοντολόγοι. 


φωτό εξωφύλλου λίγο πειραγμένη.

Ωραίο μου φαίνεται το βιβλίο που παρουσιάζει ο Afarensis. Μακάρι να είχα χρόνο (και διάθεση) να το διαβάσω. Απόσπασμα από την παρουσίαση:

Στο τρίτο κεφάλαιο η Mayor σχολιάζει την ανεύρεση οστών κατά την προκλασσική και κλασσική περίοδο στην Ελλάδα. Οι αρχαιομαθείς θα είναι εξοικειωμένοι με το θέμα, τοποθετημένο όμως σε διαφορετικό πλαίσιο. Για παράδειγμα η ανακάλυψη των οστών του Ορέστη ή του ώμου του Πέλοπα από τους Σπαρτιάτες, οστά που φυλάσσονταν στο ιερό της Ολυμπίας. Τα οστά του Θησέως ανακαλύφτηκαν από τους Αθηναίους (που επίσης έκλεψαν τα οστά του Οιδίποδα απ τη Θήβα). Όπως παρατηρεί η Mayor την εποχή εκείνη ανακαλύπτονταν κατά συρροή σκελετοί ηρώων σε ολόκληρη την περιοχή. Ένα από τα χαρακτηριστικά αυτών των ευρημάτων ήταν το μεγάλο μέγεθος των οστών. Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι το ανάστημα των ηρώων τους ήταν μεγαλύτερο από το δικό τους. Μια αντίληψη που ιχνηλατείται από την εποχή του Ησιόδου (Έργα και Ημέραι - στο σημείο που αναφέρει τις πέντε εποχές του ανθρώπου) και πιθανόν πιο πριν. Με την πάροδο του χρόνου, σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες, μειώθηκε το μέγεθος των ανθρωπίνων όντων. Έτσι όταν ανακαλύφτηκαν γιγάντια οστά, ειδικά εκείνα που έμοιαζαν ακαθόριστα ανθρώπινα, θεωρήθηκαν οστά Ελλήνων ηρώων. [...] Εκείνο που ενοποιεί αρκετές από αυτές τις ανακαλύψεις είναι ότι προέρχονται από περιοχές όπου βρίσκονται πολλά απολιθώματα, από την Μειόκαινο [πριν ~5.332.000 χρόνια], [...] μαμούθ, μαστόδοντων, καμηλοπαρδάλεων και ρινόκερων μεταξύ άλλων.


Χμ, αυτή η υπόθεση θα μπορούσε να ερμηνεύσει και μερικά σημεία της Παλαιάς Διαθήκης... Δεν αποκλείεται να ισχύει και το αντίστροφο: Ακριβώς επειδή ανακάλυψαν τεράστια οστά να μπήκε η ιδέα των ηρώων-γιγάντων στο μυαλό τους...

Η πρόχειρη μετάφραση του αποσπάσματος δική μου. Διορθώσεις γίνονται δεκτές με χαρά.

buzz it!

 

Comments:
Με έβαλες σε πειρασμό, αντέγραψα την αρχή του πρώτου κεφαλαίου.

I boarded the overnight ferry from Athens to Samos, a Greek island just off the coast of Turkey, in the late summer. My destination was a small museum in Mytilini, a village in the mountainous interior. Intrigued by a note in an old guidebook, I hoped to see a collection of colossal bones that had been found north of the village, dug out of a dry stream-bed in a place known to locals as rhc "Elephants' Cemetery." The guidebook mentioned that significant prehistoric fossils had been stored in a room above the village post office since the 1880s. One of the skeletons was named Samotherium, the "Monster of Samos."

Μετά ήρθε η απομυθοποίηση και σε σκίτσο
 
Απίστευτο, εκθέτουν και προϊστορικά παιδιά. Που είναι το κράτος; Να πάρει θέση η ΦιΣ.
 
Εγώ πάλι βρήκα το Helladotherium (το samotherium είναι υποκατηγορία του), από την Wikipedia (άλλά the factual accuracy of this article or section is disputed, οπότε δεν παίρνω τίποτα πολύ στα σοβαρά). Ίσως το helladotherium είναι αυτό που εικονίζεται στο εξώφυλλο του βιβλίου. Αλλά γιατί ο πολεμιστής τοξεύει ένα κρανίο, έναν σκελετό; Μυστήριο... Δεν μπορώ να καταλάβω την κλίμακα μεγέθους αυτών των πλασμάτων.
*
Έχεις δίκιο. Εκμεταλλεύονται ασύστολα τα παιδάκια σ' αυτήν την παλαιοντολογία. Αίσχος!
*
 
Συμπλήρωμα (8/5/07):
---------------
Υποτίθεται ότι στο αγγείο (η εικόνα του οποίου χρησιμοποιείται για εξώφυλλο του βιβλίου) εικονίζεται ο Ηρακλής να σκοτώνει το τέρας της Τροίας. Ο Ποσειδώνας για να τιμωρήσει (για κάποιο λόγο) τον βασιλιά της πόλης στέλνει ένα τέρας που καταβρόχθιζε τους κατοίκους του βασιλείου.Χρησμοί αποκαλύπτουν ότι αν η κόρη του βασιλιά, Ησιόνη, προσφερθεί να την φάει το θηρίο τότε θα λυθεί η κατάρα. Τι να κάνει ο βασιλιάς, δίνει την κόρη του. Ο Ηρακλής φτάνει στην Τροία τη στιγμή που επρόκειτο να την φάει το τέρας και σώζει την Ησιόνη.

Η αναφορά στο τέρας της Τροίας από τους New York Times. Οι λεπτομέρειες του μύθου από το Λεξικό της Ελληνικής και Ρωμαϊκής Μυθολογίας του Pierre Grimal.
 
Δημοσίευση σχολίου

This page is powered by Blogger. Isn't yours?